perjantai 17. tammikuuta 2014

Mummo-räppiä ja ravintola-asiointia

Tällä viikolla opetin siis ryhmääni vain kaksi päivää. Keskiviikkona menikin roimasti aikaa ihan vain kotitehtävien ja edellisen viikon kurssi-ilmoitustehtävän purkamiseen. Maanantaisen tekstitehtävän jätin purkamatta, kun opiskelijat sanoivat, ettei sen kanssa ollut ongelmia. Oppivat samalla, että ihan itsekseenkin voi oppia, aina siihen ei tarvita opettajaa. Partitiivin käyttöä kertasimme vielä yhdessä, vaikka opiskelijat olivatkin omin päin tutustuneet siitä kertovaan monisteeseen (kirjasta Suomea leikiten). Lisäksi annoin heille pitkän liudan partitiiviverbejä esimerkkilauseineen.

Keskiviikkona opiskelimme vielä kirjasta viimeisen Puhutaan-osion, jossa työkaverit käyvät lounaalla. Harjoittelimme siis ravintola-asiointia, lopuksi ihan käytännössä. Joka ryhmässä neljä opiskelijaa oli perhe, joka meni ravintolaan ja yksi oli tarjoilija. Harjoitusta elävoitettiin ihan vain sillä, että opiskelijat järjestivät pöydät vastakkain ja istuivat niin kuin ravintolassa. Tarjoilijoille annoin kouraan vihkon ja kynän, jotta he voivat kirjata tilaukset ylös. Heille annoin kirjan fraasien lisäksi malliksi oikeita fraaseja, joita tarjoilijat käyttävät, kuten "Haluatteko jo tilata vai mietittekö vielä?" jne. Tämä ryhmä eläytyikin harjoitukseen oikein hyvin ja asioi kaikessa rauhassa. Aina välillä intoutuu joku myös esittämään hankalaa asiakasta tai töykeää tarjoilijaa, mikä tekee koko jutusta himppusen hauskempaa. Itse esitän tietysti ravintolan johtajaa, joka käy välillä kyselemässä, miten menee.

Syvennyimme myös hieman puhekieleen. Kirjan lopussa on siihen liittyviä harjoituksia, jotka tosin eivät aina ihan vastaa todellisuutta. Pitää sitten vähän oikoa, että oikeesti puhekielessä sanotaan kyllä näin. Teimme suullisesti myös Oikeesti aikuisten -materiaalin harjoituksen, jossa pari pientä tekstiä pitä "kääntää" puhekieleltä kirjakielelle ja kuuntelimme iki-ihanaa Mummo-räppiä, joka sai opiskelijoiden suun loksahtamaan auki. :D Tuli samalla vähän slangisanastokin tutuksi. Esittelin heille vielä Urbaanisanakirjan, joka auttaa puhekielen sanojen ymmärtämisessä.

Torstaina vuorossa oli vielä pari uutta sanatyyppiä eli puhelin, puhelinta, puhelime-, potilas, potilasta, potilaa- sekä kaunis, kaunista, kaunii-. Niitä (sekä tyyppiä kokous, kokousta, kokoukse-) harjoittelimme kirjan lisäksi pariharjoituksella, joissa toinen kysyi tähän tapaan: Kenen kanssa menet ulos? - (KAUNIS NUORI NAINEN). Parilla oli oikea vastaus, joten hän tarkisti, vastasiko toinen oikein. Toinen harjoitus on Hyvin menee 1 -kirjan opettajan oppaasta. Siinä pitää kertoa parille, mistä mihin eri bussit kulkevat, esim. Bussi numero 11 kulkee ostoskeskuksesta rautatieasemalle. Samalla kertasimme kaikki aiemmin opitut sanatyypit. Suomen mestarissa tuo kokous-tyyppi tulee vasta toisessa kirjassa, mutta koska se esiintyy jo tässä vaiheessa niin usein, opiskelemme sen yleensä samalla muiden s-päätteisten tyyppien kanssa.

Päivän päätteeksi tehtiin julisteet kaikista sanatyypeistä. Jokainen pari sai yhden tai kaksi sanatyyppiä, joita edustavia sanoja heidän piti etsiä aikakauslehdistä, leikata niitä sekä niihin liittyviä kuvia ja liimata julisteeseen. Tähän menikin tunteroinen ja saatiin kiva kollaasi seinälle. Yllättävän vaikea heidän oli tunnistaa sanoja teksteistä. Varsinkin -in-loppuista tyyppiä oli todella vaikea löytää, jouduin itsekin ihan tosissani etsimään ryhmän apuna. Tässä vielä kuva aikaansaannoksista.



Perjantaina minulla oli vapaapäivä ja ryhmä opiskeli atk:ta. Kirjoittivat Wordillä omia tekstejään ja harjoittelivat samalla virheiden korjaamista ja ohjelman tarjoamia apukeinoja siihen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti