Luokassamme vieraili tällä viikolla poliisi. Ihan tilattuna, ja kaverina hänellä oli tullivirkailija ja verottaja. Heillä on nimittäin menossa kampanja nimeltä Harmaa talous, musta tulevaisuus, johon kuuluvat vierailut oppilaitoksiin.
Poliisi ja verottaja kertovat nuorille ja aikuisille opiskelijoille, miten harmaa talous vaikuttaa yhteiskunnassa (1000 päiväkotia vuodessa!) ja meidän kaikkien arjessa. Tarkoitus on saada ihmiset tietoisiksi harmaan talouden ilmenemismuodoista ja haitoista sekä siitä, miten jokainen voi omalla toiminnallaan ehkäistä sitä. Maahanmuuttajat ovat yksi kohderyhmä mm. siksi, että heitä on helppo huijata ja käyttää hyväksi, jos he eivät tiedä Suomen lakeja ja työelämän pelisääntöjä. Heitä voidaan käyttää vaikkapa bulvaaneina, joiden "puhdas" nimi saadaan uuden yrityksen papereihin, kun varsinaiset toimijat ovat lianneet oman nimensä. Hyväksikäytetty joutuu myöhemmin rikosoikeudelliseen vastuuseen yrityksen laittomuuksista, vaikka hän olisi täysin tietämätön niistä. Vielä tavallisempaa on tietysti työn teettäminen pimeästi, liian halvalla ja huonoilla työehdoilla.
Tullin edustaja havainnollistaa sitä, mitä kaikkea maailmassa väärennetään ja millaisia turvallisuusriskejä siihen liittyy. On mielenkiintoista - ja kauhistuttavaa - kuulla, miten auton jarrupaloja tehdän ruohosta tai Liptonin teepusseista voi löytyä rotankakkaa... Ei siis todellakaan kannata tilata kaikkea netin kautta suoraan Kiinasta, "kun halvalla saa". Viime vuonna tullin edustajalla oli mukanaan huumekoira, mikä teki vierailusta vielä mielenkiintoisemman.
Nämä aihepiirit kuuluvat tietysti yhteiskuntaoppiin, mutta tällä kertaa vierailu osui minun opetuspäivälleni. Etukäteen toinen opettaja oli tutustunut opiskelijoiden kanssa aiheeseen ja sanastoon ja jälkikäteenkin teimme joitakin harjoituksia. Kollegani Heidi on tehnyt aiheesta hienon tehtäväkokonaisuuden, jota käytimme. Tutustuimme mm. rikosuutisiin, erilaisiin rangaistusmuotoihin ja siihen, millaisen rangaistuksen mistäkin rikoksesta voi saada. Kävimme myös keskustelua siitä, mikä olisi oikeudenmukainen rangaistus erilaisista teoista. Atk-luokassa opiskelijat tekivät tiedonhakutehtävän poliisiammattikorkeakoulun sivuilta. Tarkoituksena oli selvittää perusasiat poliisikoulutuksesta sekä tietysti se, voiko maahanmuuttaja hakea poliisikouluun (voi, jos on Suomen kansalainen ja täyttää muut hakuehdot). Katsoimme myös pari lyhyttä pätkää TV:ssä pyörivistä Poliisit- ja Suomen tulli -ohjelmista ja kuuntelimme pari hassua poliisilaulua.
Tällaiset vierailut ovat aina mielenkiintoisia paitsi sisältönsä, myös kielenoppimisen kannalta. Opiskelijoiden on hyvä huomata, minkä verran ymmärtävät tavallisen suomalaisen puheesta. Totta kai luennoitsijat yrittävät sovittaa puheensa kuulijan kielitaidon tasolle, mutta onnistuvat siinä vaihtelevasti. Vierailijan lähdettyä selitän vielä selkosuomeksi pääasiat opiskelijoille. Minulta he uskaltavat myös kysyä epäselviksi jääneistä asioista.
Valitettavasti opiskelijat ovat arjessaan hyvin vähän kontaktissa suomalaisiin, jos heillä ei ole suomalaista puolisoa. Kun olemme tehneet tehtäviä, joissa opiskelijat haastattelevat suomalaisia, heitä jännittää valtavasti tilanne, jossa pitää yrittää selviytyä jonkun muun kuin opettajan kanssa. Olen aina yhtä yllättynyt tästä, koska tunneilla he puhuvat rohkeasti ja jotenkin kuvittelen, että Suomessa asuva ihminen joutuisi puhumaan usein suomea. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole. Suomalaiset eivät ole kovin innokkaita juttelemaan vieraiden kanssa, eikä tavallisella kauppareissulla montaa sanaa tarvitse vaihtaa. Pitää siis yrittää koulutuksen aikana keksiä mahdollisimman paljon tilaisuuksia päästä kommunikoimaan tavallisten suomalaisten kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti