maanantai 2. syyskuuta 2013

Kertausharjoituksia

Rakastan sitä ilmettä, joka on opiskelijoiden kasvoilla aamulla. Odottava, innokas: "Mitähän hauskaa me tänään tehdään?". Saattaahan se tietysti tarkoittaa myös: "Mitähän tuo hullu on tänään keksinyt meidän pään menoksi?", mutta tulkitsen sen mieluummin tuolla ensimmäisellä tavalla. ;)

Olin ajatellut pitää iltapäivällä tukiopetusta niille, jotka ovat sen tarpeessa, mutta päädyin kertaamaan koko ryhmän kanssa. Teetin siis lisää harjoituksia viime viikolla opiskelluista asioista. Joskus on haastavaa keksiä riittävän monta erilaista tapaa harjoitella samaa asiaa, mutta jostain niitä ideoita ja materiaaleja aina putkahtaa. Helposti tulee toistettua samaa ideaa eri aiheiden kanssa, mikä on toisaalta ihan hyväkin asia, mutta välillä pitää yllättää opiskelijat ja keksiä jotain aivan uutta. 

Olemme harjoitelleet peruskysymyksiä ja samalla tutustuneet toisiimme mm. seuraavilla tavoilla:
- kirjan (Suomen mestari 1) tekstin kuuntelu, lukeminen rooleissa ja kirjan harjoitukset 
- kysymysten toistaminen opettajan perässä luokan keskellä seisten
- opettajan tekemiin kysymyksiin vastaaminen vuoronperään, esim. Minkämaalainen sinä olet?
- kyselylomakkeen täyttäminen: kerää opiskelukavereiden tiedot taulukkoon
- kuuluisien ihmisten kuvia > kysy parilta, kuka hän on, minkämaalainen jne.
- täydennä taulukko kysymällä parilta puuttuvat tiedot (Hyvin menee 1 -kirjan lisäharjoitus)
- kirjassa olevan parikeskustelutehtävän tekeminen luokan keskellä niin, että kaikki kysyvät kaikilta (toistoa, toistoa, toistoa!)
- jonoon järjestyminen ikä- tai aakkosjärjestyksessä
- roolikortit: kysele muilta luokan keskellä heidän roolihahmoistaan
- Clipartista tulostettuja, laminoituja kuvia > kysy parilta, kuka hän on jne.
- musiikkikävely: kun musiikki loppuu, kysy kohdalle osuvalta kaverilta jotain
- hot ball: heitä ringissä pallo jollekulle ja kysy jokin kysymys
- kirjoita parin kanssa dialogi, jossa käytät näitä sanoja (kirjan lisäharjoitus) 
- lautapeli: muodosta kysymys, joka alkaa laudan kysymyssanalla (kirjan lisäharjoitus)
- lautapeli: muodosta laudan verbistä kysymys, esim. istua > Missä sinä istut?, Miksi sinä istut? jne. (Myös: Istutko sinä?)

Tähän liittyvät myös seuraavat tehtävät:
- kirjoita teksti: Minä olen...
- leikkaa aikakauslehdestä kuva ja kirjoita kuvan henkilöstä teksti: Hän on... Nämä tehdään värilliselle paperille ja laitetaan luokan seinälle.

Yllä luetellut ovat yleisimpiä tapojani harjoitella jotain asiaa. Niiden lisäksi teen aiheesta kuin aiheesta ns. lappuleikkejä laminoiduilla lapuilla, esim. yhdistä kysymys ja vastaus. En ole teettänyt näitä kaikkia peräkkäin vaan välissä on harjoiteltu muita asioita, esim. numeroita (joita tietysti tulee tuossakin ikää kysyttäessä). Harjoitukset etenevät helpoimmasta vaikeimpaan, strukturoiduista vapaaseen tuottamiseen.

Emme ole vielä ehtineet harjoitella kysymyksiä puhekielellä, mutta olen antanut opiskelijoille saman kysymyslitanian, jonka olen teipannut luokan seinälle. Vaihdan seinälle materiaaleja sitä mukaa, kun uusia aiheita tulee. Sieltä voi sitten tarvittaessa "luntata", jos ei muista jotain.

Huomisen päivän suunnitelmat olivat auki vielä kymmenen minuuttia ennen kotiinlähtöä. Sitten tajusin vilkaista, mikä luokka meille on varattu huomiseksi. Oho, olen varannut atk-luokan! No, ei se mitään, minulla on viime vuodelta tallessa luettelo tehtävistä, joita atk-luokassa voi tehdä ensimmäisten viikkojen aikana. Pieni muokkaus siihen - ja Voila! - huomisen suunnitelma on valmis! Pääsinkin harvinaisen helpolla. Lisäksi katsomme Supisuomea-videon Ylen sivuilta ja teemme siihen liittyviä tehtäviä netissä. Päivän aluksi taidan teettää heillä atk-taitoja kartoittavan kyselyn, jotta tiedän tuen tarpeen atk-luokassa. Nykyään kursseillani on enää harvoin ketään, joka ei osaisi käyttää tietokonetta, mutta vielä urani alussa saatoin joutua opettamaan esimerkiksi hiiren käyttöä.

Atk-luokassa opettaminen saattaa olla opettajalle joko hengähdystauko, jolloin ehtii suunnitella seuraavia päiviä tai hermoja raastavaa säntäilyä sinne tänne, jos luokassa on melkein 20 ihmistä, jotka tarvitsevat tukea joka ikisessä toiminnossa. Omat ryhmäni edustavat yleensä ensinmainittuja, Luojan kiitos.

3 kommenttia:

  1. Tosi kiva lukea postauksia, vaikka itse ei alasta juuri tiedäkkään kuin koulutuksen ja valmennuksen osalta - turha odottaa siis kovin häikäiseviä kommentteja täältä suunnasta =)

    Osaat kertoa kuitenkin mielenkiintoisesti ja avaat hyvin juttuja, saan itsekin näistä oppia. Miehenikin sietäisi tulla lukemaan, hän kun aloitti pedagogiset opinnot juuri :)

    VastaaPoista
  2. Itse pOnPpAaN huomenna koulun penkille ja ajattelin, että sulta saa kyllä tosi hyviä vinkkejä omaan tulevaan työhön, jos opettajaksi päädyn. Haluu lisää :D

    ps. ja sun teksti on kyl imuttavaa :D Kiitos, jatka samaan malliin...

    VastaaPoista
  3. Hienoa, jos näistä on iloa ja hyötyä. Olen aina ollut sitä mieltä, että jokaisen on turha keksiä pyörää uudestaan. Se ei ole minulta pois, jos jaan ideoitani ja kokemuksiani. :)

    VastaaPoista